El col·lectiu de mestres “Per la infància” reclama canvis en les mesures dictades per la Conselleria d’Educació als centres escolars

” Per la infància ” és un grup de mestres que ens volem manifestar en contra de les mesures que es duen a terme a l’escola. Creiem en el respecte cap a la infància i la humanització d’aquesta.

Amb la situació que estem vivint a l’escola en aquest moment, ens sentim amb la necessitat d’exercir el nostre dret d’expressió.
Les mesures que es duen a terme a les nostres escoles, dictades per la Conselleria a dia d’avui són les següents:
– Distància física entre els alumnes i els mestres.
– Ús de mascaretes en l’etapa de Primària i en el personal del centre.
– Assignació d’un lloc permanent dins l’aula, no ús de material compartit.
– Mobilitat totalment limitada.
– Tutoria per part dels especialistes i inatenció de les Necessitats Educatives Especials dels alumnes ja que no reben un suport regular dels especialistes.

Estam convençuts que aquestes mesures:

– No respecten les necessitats vitals i els drets fonamentals de la infància.
– Són mesures totalment incoherents amb la vida fora de l’escola.
– Afavoreixen la fredor i la robotització de l’escola.
– Es vulneren els drets dels infants.

 

Nosaltres consideram que aquestes mesures són inadequades i potencialment perilloses pel desenvolupament saludable i l’equilibri psico-emocional dels infants.
No cal ser educador o educadora, mare o pare per adonar-se de la dificultat d’implementar en els nins i les nines la major part d’aquestes mesures i, molt especialment, el distanciament social.

Des de fa més d’un segle, sabem per nombroses investigacions que el tacte i el contacte humà exerceixen un paper fonamental en el benestar infantil, tant important com l’alimentació.
El rostre i la mirada són un dels elements a través dels quals els nins i les nines aprenen a identificar les emocions, desenvolupen la capacitat d’empatia i incorporen els complexes i delicats processos de la comunicació humana. I ara a l’escola aquesta identificació de les emocions està greument limitada pel fet de dur mascaretes, ja que a més de tapar quasi tot el rostre, dificulta l’expressió oral i l’escolta clara del que s’està expressant.

Pel que fa al joc, cal recordar que és l’element essencial pel desenvolupament i l’aprenentatge en la infància i és reconegut i protegit en la declaració dels Drets del Nen de 1995 i en la Convenció sobre els Drets del Nen adoptada per l’Assemblea General de les Nacions Unides el el 1989 i ratificada a Espanya en el BOE de 31.12.1990. El joc implica diverses formes de contacte, entre altres el contacte físic: acariciar, abraçar, sostenir i tocar-se amb altres nins i
nines, tot això són gestos essencials pel desenvolupament de les capacitats sensorials, motrius, emocionals, creatives, socials i d’aprenentatge. El joc a l’escola ara mateix no és possible, ja que no està permès el contacte físic.

Tot això pot provocar i està provocant a hores d’ara: ansietat en alguns alumnes, un excés d’ús de les pantalles que substitueixen la presència i el contacte humà, desmotivació i falta de confiança en l’escola, una afectació psicològica en els mestres ja que arribam a perdre el sentit i el compromís en la nostra professió, entre d’altres efectes que estam convençudes que aniran sorgint si no es fan canvis i es deixen d’aplicar aquestes mesures restrictives i limitants.

Volem una escola càlida, íntima, amb ratios baixes, amb grups estables de convivència i amb les mesures d’higiene, desinfecció i ventilació pertinents, sense distàncies entre els alumnes que formin el grup estable, sense mascaretes que els privin del contacte emocional, una escola on els valors del compartir i ajudar-se mútuament siguin possibles, una escola coherent i democràtica on els infants puguin participar i siguin tinguts en compte. Volem un retorn a l’escola centrat en la humanització de l’escola on s’atenguin les necessitats bàsiques dels infants, especialment les necessitats de contacte, moviment, joc i vincle.

Per tot això sol·licitam a la Conselleria la revisió de les mesures plantejades. Les nostres criatures mereixen una educació sense rígids protocols externs i mestres estressats intentant complir-los.
Els infants també tenen dret a ser acollits com es mereixen, tenen dret a créixer, aprendre i desenvolupar-se sense por, a disfrutar de la seva infantesa i desenvolupar-se plenament.

Algunes de les nostres iniciatives és la creació d’aquestes camisetes per donar veu, mirada, oïda… als drets dels infants i fer pinya per a què s’acabi aquesta locura.
La creació de pancartes per la infància en les façanes de les cases.

La redacció d’una carta per presentar a Conselleria amb les signatures de totes les persones que estan dacord amb la nostra iniciativa.
La creació de la signatura digital per posar-ho a l’abast de més gebt a través de les xarxes socials.
http://chng.it/pp5vPGW8x6
Donar-nos a conèixer pels mitjans de comunicació de prensa i xarxes socials.

Lluitem entre tots per a la infància, volem una escola humana!
No distàncies, no mascaretes, si respecte a les necessitats dels infants.

Per la infància.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

%d bloggers like this: