II Festival de música antiga de Manacor

El II Festival de Música Antiga de Manacor organitzat pel departament de Cultura de l’Ajuntament de Manacor torna aquest mes de maig. Els diumenges de maig podrem gaudir a l’Església del Convent dels cinc concerts del II Festival de Música Antiga de Manacor. Entre els intèrprets hi ha músics illencs com la menorquina Assumpta Pons (amb una gran trajectòria tant a l’Estat espanyol com a Europa, però també n’hi ha d’internacionals com l’italià Maurizio Croci o la formació siciliana Arianna Art Ensemble. Cal destacar també la participació de l’Acadèmia del Festival de Música Antiga de Caimari, amb Eva Febrer (violí barroc), Ferran Pisà (tiorba) i Tomeu Seguí (clavicèmbal). El festival tancarà amb una producció molt especial: “La música que feu ballar el rei sol”, que combina el teatre, la música i la dansa.

“Després de la magnífica acollida que va tenir l’edició de l’any passat, Manacor torna a oferir una programació de la màxima qualitat pel que fa a la música clàssica. El II Festival de Música Antiga de Manacor és una aposta per l’especialització de l’oferta cultural, davant el gran interès del públic de Manacor i de la resta d’illa”, assegura el delegat de Cultura de l’Ajuntament de Manacor, Mateu Marcé.

 

Concert d’orgue i violí – 1 de maig, a les 19 hJoan Seguí, organista.

Obres de Georg Philipp Telemann, Dietrich Buxtehude i Tommaso Antonio Vitali

Assumpta Pons, violinista

Joan Seguí, organista

ASSUMPTA PONS, VIOLINISTA

Neix a Menorca. Estudia violí amb Jaume Francesch, Alfred Malececk, i Xavier Turull. Assisteix a cursos de perfeccionament amb Regis Pasquier, Gerard Poulet i Ruggiero Ricci entre altres, i s’especialitza en violí barroc amb Hiro Kurosaki. Ha guanyat el Primer Premi de Grau Professional de Violí en el Conservatori de Balears, el Primer Premi de l’Ateneu de Maó, el Primer Premi de Grau Superior de Violí i el Premi Extraordinari Superior de Música de Cambra en el Conservatori Superior del Liceu. En 1998 va entrar a formar part de l’Orquestra d’RTVE. Ha actuat com a solista amb l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, l’Orquestra Amics dels Clàssics i amb l’Orquestra del Conservatori del Liceu, de la qual ha estat Concertino. Ha col·laborat amb l’Orquestra Nacional d’Espanya, l’Orquestra de la Comunitat de Madrid, l’Orquestra Solistes de Madrid, l’Orquestra Camerata del Prat, l’Orquestra Andrés Segòvia, l’Orquestra Barroca Nereydas, l’Orquestra Barroca de Sevilla i amb nombrosos grups de cambra, com Ensemble Vers i Art Concertant. La seva trajectòria musical li ha portat a tocar en nombrosos Auditoris de tota Espanya, tant amb orquestra com en formacions de cambra, a més de realitzar gires pel Japó, França, Polònia i Suïssa. També ha realitzat enregistraments per a TVE, Canal Clàssic, Ràdio Clàssica i per al segell discogràfic de RTVE. Actualment, és professora titular de violí del Conservatori Teresa *Berganza de Madrid I ha impartit cursos de violí i d’orquestra a Madrid, Menorca, Barcelona, Girona i França. Al seu torn, és llicenciada en Ciències Matemàtiques per la Universitat de Barcelona i té el Diploma d’Estudis Avançats en Musicologia per la Universitat Complutense de Madrid.

JOAN SEGUÍ, ORGANISTA

Nascut a Barcelona el 1996, de família menorquina, inicia els seus estudis musicals als 5 anys amb el piano. El 2005 entra a formar part de l’Escolania de Montserrat, on va poder començar els estudis d’orgue, a més del violí i cant coral. Durant la seva estada a l’Escolania, acompanyà el cor com a organista, tant a Montserrat com arreu d’Europa. Ha cursat els estudis de Grau Professional de piano i orgue al Conservatori del Liceu amb els professors B. Santacana i J.M. Mas Bonet respectivament. Ha participat en classes magistrals d’orgue, baix continu i improvisació a càrrec de Montserrat Torrent, Ludger Lohman, Jurgen Essl, Jürgen Kursawa, Naji Hakim, Daniel Roth, Monica Melcova, Roberto Fresco, Michel Bouvard i Luca Scandali entre altres. Des del 2018 és graduat per l’Escola Superior de Música de Catalunya amb Matrícula d’Honor (on ha estudiat amb els mestres Óscar Candendo i Juan de la Rubia) i en col·laboració amb la Universität der Künste Berlin (on ha estat deixeble de Paolo Crivellaro). Combina la seva formació d’organista amb la de continuista, a mà de professors com Luca Guglielmi, Mara Galassi, Arno Schneider o JörgHannes Hahn. El 2021 obté amb les màximes qualificacions el Màster en Orgue a la Hochschule für Musik und Dartellende Kunst Stuttgart amb el Dr. Ludger Lohmann. Ha realitzat concerts d’orgue en solitari a Espanya i Alemanya. Ha col·laborat amb el clave i l’orgue amb diverses orquestres, cors i consorts (Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya [OBC], Cor de Cambra del Palau de la Música, Orfeó Català, Cantoría, Cor de la Diputació de Girona…). Puntualment acompanya el cor Francesc Valls al Temple de la Sagrada Família com a organista assistent en les celebracions litúrgiques. L’octubre de 2018 va rebre el 1r Premi del Cicle-Concurs “El Primer Palau” i el Premi de Catalunya Música per la seva interpretació de la Fantasia i Fuga sobre el coral “Ad nos, ad salutarem undam” de Franz Liszt al Palau de la Música Catalana; i l’octubre de 2020 va obtenir el Primer Premio del II Concurso Nacional de Órgano “Francisco Salinas” a Burgos. Altres reconeixements inclouen el 1r Premi del III Concurso Nacional de Jóvenes Organistas “Ioannes Baptista Cabanilles” (2016), el Premi Internacional “Andrés Segovia – José Miguel Ruiz Morales” (2016), el 2n Premi de la “Joseph Gabler Wettweberb” a la “2017 International Summer Academy of Music” (Ochsenhausen, Alemanya), o la beca “Joves Promeses de la música” que atorga la Fundació de Música Ferrer-Salat (2013). Recentment ha publicat el primer disc en solitari: BachGround, amb el segell discogràfic Ficta, enregistrat al Monestir de Poblet.

 

Arianna Art Ensemble – 8 de maig a les 19 h Arianna Art Nuova

Obres de Gaspar Sanz, José Marin, Santiago De Murcia i Domenico Scarlatti

Debora Troìa, veu

Paolo Rigano, guitarra barroca

Silvio Natoli, tiorba i colascione

Cinzia Guarino, clavicèmbal

Giuseppe Valguarnera, percussió

L’Arianna Art Ensemble, fundada l’any 2007 pel llaütista i compositor Paolo Rigano i per la clavecinista Cinzia Guarino, promou la difusió del repertori vocal i instrumental renaixentista i barroc mitjançant les seves pròpies interpretacions amb instruments d’època i la correcta praxi executiva històrica; el redescobriment de manuscrits inèdits, en particular d’autors relacionats amb el Regne de les dues Sicílies; i també mitjançant l’experimentació i la interpretació de peces de música contemporània amb instruments antics. L’Ensemble ha guanyat nombrosos premis en prestigiosos concursos, inclòs el premi a la secció “Instruments antics” de la VII edició del Premio Nazionale delle Arti organitzat pel Ministeri d’Ensenyaments Artístics Superiors d’Itàlia l’any 2010. Ha actuat en les temporades de concerts més importants a Itàlia, en diversos festivals a Europa, (Ravenna Festival, Festival Internazionale di Malta, Festival “Les incontres baroques” a Alsàcia, Festival “Nuove Settimane Barocche di Brescia” i al Festival “L’Invenzione e l’armonia” a Màntua, Amici della Musica di Udine, Unione Musicale Torino, Teatro Regio di Parma, Amici della musica di Pesaro, etc.). L’Ensemble col·labora regularment amb artistes importants com Enrico Onofri, Giovanni Sollima, Dmitry Sinkovsky, Gemma Bertagnolli, Andrea Inghisciano, i està compromès amb la realització del Festival Internacional de Música Antiga de Gratteri. Amb Giovanni Sollima ha gravat recentment les Sonates i Simfonies de Giovanni Battista Costanzi, per al segell discogràfic Glossa; el 2017 el conjunt va tornar a treure a la llum els manuscrits inèdits de les obres sagrades d’Antonino Reggio, clavecinista i compositor del segle XVIII, nascut a Aci Catena. El juny de 2021 es va editar el CD titulat Cimbalu d’amuri per a la discogràfica Almendra. L’espectacle, mitjançant la música i la interpretació, pretén recrear l’atmosfera dels segles XVII i XVIII al sud d’Itàlia durant la dominació espanyola. L’espectacle és fruit de la recerca històrica de Paolo Rigao sobre les composicions musicals espanyoles i italianes del període i, naturalment, s’executen amb els fascinants instruments de l’època i la correcta tècnica d’interpretació.

 

Una altra mirada a Bach

Una altra mirada a Bach.

Acadèmia del Festival de Música Antiga de Caimari

Eva Febrer, violí barroc

Ferran Pisà, tiorba

Tomeu Seguí, clavecí

 

EVA FEBRER, VIOLÍ BARROC

És llicenciada en violí modern al Conservatori Superior de les Illes Balears amb els professors Enrique Palomares i Agustín León Ara. Posteriorment s’inicia en el món de la interpretació tot seguint criteris històricament documentats amb el reconegut violinista angloamericà Barry Sargent. Es llicencià en Història i Ciències de la Música a la Universitat de La Rioja i es forma a l’ESMÚC (Escola Superior de Música de Catalunya) realitzant dos anys d’estudis de postgraduat amb el professor Emilio Moreno en l’especialitat de violí històric. Ha treballat amb prestigiosos músics com ara Sigiswald Kuijken, Emilio Moreno, Lorenzo Coppola, Emmanuel Balssa, Barry Sargent, Chiara Banchini, Manfredo Kraemer, Pablo Valetti, Andrew Ackerman, Quartet Casals, Gordan Nikolich, Endellion Quartet, Andrew Watkinson, Giorgio Mandolesi, Gottfried von der Goltz, Christophe Coin, Zefira Valova, Carlo Slater-Jewel, Julia Kuhn, Acadèmia Internacional de l’Orquestra Barroca de Friburg, Acadèmia Internacionalde La Petite Bande, Acadèmia Europea Villa Bossi. Forma part de l’Ensemble Il Gesto Armonico, Le Petit Ensemble, Stylus Phantasticus, el Teatre Instrumental, l’Orquestra de Cambra Illa de Menorca, i col·labora regularment amb diferents orquestres i ensembles especialitzats en la interpretació històrica amb instruments originals, com ara Los Músicos de Su Alteza, La Petite Bande, La casa de les Comèdies, Orquestra del Montsalvat, Orquestra Simfònica de les Illes Balears… actuant arreu d’Espanya, França, Itàlia, Bèlgica, Holanda, Finlàndia, Alemanya, etc. És la codirectora del Festival de Música Antiga des Migjorn Gran, que va fundar el 2011, convertint-se en el primer festival en aquesta matèria de l’illa de Menorca. Eva Febrer combina la tasca docent amb la vessant interpretativa.

FERRAN PISÀ, TIORBA

És intèrpret d’instruments de corda polsada del renaixement i del barroc. De tots ells, la tiorba és amb el que més treballa i al que més estudi dedica. Va formar-se en guitarra barroca i clàssica al Conservatorium van Amsterdam (2006) i en instruments antics de corda polsada a l’ESMUC (2011). Durant aquells anys va rebre formació de Lex Eisenhardt, Xavier Díaz-latorre, Mara Galassi i Monica Pustilnik. Gaudeix treballant en projectes propis, dissenyant un programa diferent per a cada concert. A més, també col·labora amb altres conjunts de música i de teatre. Conèixer el context històric, social i cultural de la música que interpreta l’ajuda a fer feina amb més rigor i entusiasme. En els seus concerts intercala explicacions d’aquests coneixements, que ajuden el públic a centrar la seva escolta i a fruir més del recital. D’entre els projectes propis, destaca el duo que formen Eulàlia Fantova & Ferran Pisà d’ençà de 2011. Plegats, han treballat repertori vocal italià i, més recentment l’anglès. També prepara recitals per a tiorba sola. Aquest repertori, virtuós i de llenguatge improvisatiu, l’apassiona. El 2016 va començar a col·laborar amb l’actriu Montse German component i interpretant la música del recital poètic “El verger de l’Amat”, basat en una selecció de versos de Ramon Llull. El projecte fou tan ben acollit pel públic i la crítica que actualment preparen un recital nou sobre les “Metamorfosis” d’Ovidi. Recentment, ha presentat el seu primer CD amb el títol “1620” que mostra de manera comparativa l’obra de tres autors coetanis. És col·laborador habitual de diferents conjunts de música antiga com per exemple The Ministers of Pastime, Dichos diábolos i Música trobada. A més, Ferran Pisà és director del conjunt Solnegre.

 

TOMEU SEGUÍ, CLAVECÍ

Als setze anys va aprendre a llegir música de la mà del seu amic Bartomeu Mateu Reus, i va començar els estudis de piano amb Vicenç Joan Rubí. L’any 2004 obté el diploma de professor d’orgue al Conservatori Superior de Saragossa amb les màximes qualificacions, sota la supervisió de José Luís González Uriol. De gener 2004 a juny 2005, fou organista titular de l’Escolania de Blauets de Lluc. Va ser membre de l’orquestra barroca Ars Musicae al clavecí, amb el que ofereix nombrosos concerts dins i fora de l’illa L’Alguera a Cerdenya, Festival de Música de Lloret, així com enregistramentstelevisius a IB3, Canal4 o TVE. Ha assistit a masterclass d’orgue com a alumne de l’Haute Ecole de Musique de Laussane, amb músics de renom com Michael Radulescu, Pieter Van Dijk, Luigi Ferdinando Tagliavini, Andrés Cea, entre d’altres. L’any 2006 crea el Festival Internacional de Música Antiga de Caimari on desenvolupa la funció de director artístic i coordinador. Hi han participat figures i agrupacions musicals de primer nivell mundial dins del món de la música antiga com Gustav Leonhardt, Jordi Savall i Il Pegaso. L’any 2009-2010 perfecciona la seva formació a la Istituto di Musica Antica. Civica Scuola di Música Claudio Abbado a Milà, amb Lorenzo Ghielmi (orgue) i Maurizio Croci (clavecí). L’any 2010 crea l’escola de música “l’Eco escola Sa Llavor”, on feia la funció de professor de música, piano i clavecí. Del 2011 al 2013, es trasllada a Fribourg (Suïssa) per ampliar la seva formació a l’orgue a l’HauteEcole de Musique de Lausane, sota la direcció de Maurizio Croci, i treballa com a organista titular de Siviriez, Le Cret i un dels organistes del reconegut orgue barroc Johann-Konrad Speissegger de l’Eglise de Cordeliers (Fribourg). L’any 2014 crea amb la Fundació Es Convent Stylus Phantasticus un cicle de concerts amb visites concertades als orgues més prestigiosos de Mallorca. Durant el 2015 i el 2016 crea el Plènum Organis Festival, on s’organitzen concerts tots els dimecres I dissabtes d’abril a octubre, al famós orgue Jordi Bosch de Santanyí, on desenvolupa una gran activitat com a organista titular. Ha participat en festivals internacionals d’orgue dins i fora de l’estat Espanyol, Suïssa, França, Itàlia, etc. Cal destacar el Vespri d’Organi a Sant Alessandro (Milà), estrena absoluta del Praeludium”overture” d’Antoni Mairata March, El So Visc (Castella i Lleó), Fete de la Musique Fribourg (Suïssa), Versailles au són des Orgues “Heures d’Orgue” a la Catedral de Saint Louis de Versailles, Concerti diPrimavera Sant Michele Arcangelo (Venècia) i Menorgue Festival Internacional.

 

Maurizio Croci, clavicèmbal – 22 de maig, a les 19 h

Maurizio Croci

 

 

Obres de Jan Pieterszoon Sweelinck, Heinrich Scheidemann, Johann Jakob Froberger, Johann Caspar Kerll i Johann Sebastian Bach Maurizio Croci és un organista de renom internacional, professor d’orgue a l’Escola de Música de Lausana i director artístic del Festival Internacional d’Orgue de Friburg (Suïssa) i del festival internacional de música primerenca Milano Arte Musica. Premi-Winner del Concurs Internacional Paul Hofhaimer a Innsbruck, Maurizio Croci ha estat convidat a tocar per tot Europa, Rússia i el Japó, amb concerts en el Teatre Mariïnski a San Petersburg, la Sala de Concerts Musashino a Tòquio i en festivals com Tolosa de Llenguadoc les Orgues, el Festival Organ Holland, el Festival Internazionale di Magadino, el Festival Organ de Madeira i el Milano Arte Musica. Compromes amb el repertori de música antiga, ha actuat en molts orgues històrics europeus, com ara els d’Innsbruck, Alkmaar, Freiberg, Amsterdam, Bolonya, Roskilde, Lisboa, Naumburg i Salamanca. L’any 2000, va actuar a Berna J.S. Obres completes per a orgue de Bach. Diversos dels seus concerts van ser retransmesos per ràdio i televisió (RAI, SDR, RNE, RSI, RSR, NPO). Els enregistraments en discos compactes de Maurizio Croci amb música renaixentista i barroca italiana i alemanya, Conciertos per a dos orgues de Soler (amb Pieter van Dijk) i obres de J.S. Bach, van ser elogiats per la crítica internacional. El seu darrer enregistrament per a orgue i clavecí de Bach, “Bach Mirrored” va rebre el 2017 el “Preis der deutschen Schallplattenkritik”. Maurizio Croci va fundar el 2012 el conjunt Il Pegaso, un grup versàtil format per especialistes d’èxit en música antiga. El primer enregistrament, que inclou la primera execució moderna de composicions recentment descobertes de Monteverdi i Frescobaldi, ha estat apreciat i recompensat internacionalment. El projecte més recent “Travestimenti” es va centrar en contrafactes rars i intabulacions de la música de Monteverdi. Des del 2005 és professor d’orgue a l’Haute Ecole de Musique de Lausanne (Suïssa) i, des del 2004, professor de clavecí a la Scuola Civica de Milà, on també va exercir com a cap del Departament de Música Antiga del 2008 al 2013. Maurizio ha estat convidat a impartir classes magistrals per tot Europa, Rússia i el Japó i ha format part de jurats de concursos internacionals, com el St. Albans International Organ Competition, l’International Organ Competition “Xavier Darasse” a Tolosa, el International Schnitger Organ Competition a Alkmaar, Internationaler Orgelwettbewerb “Orgelstadt Lansberg”, Gran Premi ECHO a Freiberg i Treviso, Concurs Internacional de Clavecí “Ciutat de Milà”, Concurs Internacional d’Orgue de Pistoia i Premi Internacional de Composició per als Sis Orgues Històrics de Mafra. Maurizio Croci va estudiar orgue i clavecí als conservatoris de Milà i Trento i va continuar a la Schola Cantorum de Basilea amb Jean-Claude Zehnder i Andrea Marcon. Es va graduar en Musicologia a la Universitat de Friburg amb el professor Luigi Ferdinando Tagliavini. Com a entusiasta promotor dels orgues històrics, ha estat assessor en restauracions d’orgues històrics italians i en construcció de nous instruments. És membre del Consell de Directors Artístics de les Ciutats Europees d’Organs Històrics (ECHO).

 

La música que feu ballar el rei Sol – 29 de maig. Església del Convent. 19 h

Rei Sol.

 

Text: Moliére

Música: Jean Baptiste Lully Ars Musicae.

Orquestra Barroca

Miquel Àngel Torrens i Pau Pascual, actors

Sebastià Bover i Sandra Montesinos, ballarins

Irene Gili i Miquel Company, veus

Es tracta d’una comèdia-ballet amb una visió renovada on l’amor pren protagonisme en totes les seves formes. A través d’un espectacle immersiu, gràcies a recursos tècnics que trenquen amb el teatre convencional, s’endinsa a l’espectador en l’imaginari dels autors de l’obra Le Bourgeois Gentilhomme, Jean-Baptiste Molière i Jean-Baptiste Lully, estrenada el 1670 al Castell de Chambord davant el rei Lluís XIV. Aquest imaginari és ple de referències a l’imperi otomà i a les danses italianes i espanyoles. L’obra interpreta la música de Lully de la manera més fidel possible i mostra la relació directa entre la música i la dansa amb unes coreografies que evoquen les de l’època. Acompanyat d’un talentós equip d’actors, músics i cantants com Miquel Àngel Torrens, el mateix Pau Pascual, la soprano Irene Gili i el baríton Joan Miquel Muñoz, Sebastià Bover brilla a l’escenari com a ballarí, juntament amb Sandra Montesinos. A La Música que feu ballar el Rei Sol destaca el seu so de música antiga. L’orquestra barroca Ars Musicae pretén divulgar i interpretar la música dels segles XVII i XVIII mitjançant l’ús d’instruments originals de l’època o amb rèpliques d’aquests. D’altra banda, a través del vestuari i del maquillatge, l’espectacle té la intenció d’acostar als assistents a l’estètica típica barroca, tot i que amb una certa innovació artística. I és que La música que feu ballar el Rei Sol aconsegueix que l’espectador s’endinsi dins l’univers imaginatiu dels dos autors i s’engresqui en el seu procés creatiu per crear l’argument i la música de l’obra. Amb l’amor lliure com a temàtica principal, es tradueix la grandiloqüència de la psique en un espectacle de gran format on combreguen estretament música, paraula, dansa i espectacle lumínic. Tot plegat, cercant la innovació artística a partir de l’estètica barroca francesa”, destaquen des d’Ars Musicae. Ars Musicae La formació barroca Ars Musicae, creada el 2003, té per objectiu divulgar i interpretar la música dels segles XVII i XVIII a través de l’ús d’instruments originals de l’època. Dirigida per Bernat Cabot, Ars Musicae compta amb violins, violes, violoncels, contrabaix, guitarra barroca i, segons el recital, orgue, oboè i flautes. Amb dramatúrgia de Pau Pascual, La música que feu ballar el Rei Sol dóna una nova visió a partir de la comèdiaballet Le bourgeois gentilhomme de Molière i Jean-Baptiste Lully

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

%d bloggers like this: